logo


Adverteren binnen YouTube

Hoewel YouTube niet snel wordt gezien als zoekmachine, is het  qua zoekopdrachten wel degelijk de grootste zoekmachine na Google.

YouTube kan dan ook uitstekend worden ingezet als zoekmachine marketing kanaal. De grote kracht van YouTube ligt voor veel adverteerders echter nog veel meer op het vlak van doelgroep targeting.  Dit gecombineerd met betalen voor daadwerkelijk resultaat en niet ‘slechts’ voor vertoningen, maakt YouTube een zeer interessant kanaal voor veel bedrijven.

Welke mogelijkheden zijn er en hoe werkt dit precies?

Er zijn vele mogelijkheden binnen YouTube. Hieronder behandelen we de meest gebruikte:

  • True View In-stream videoadvertenties

    Het betreft hierbij video’s die worden afgespeeld voordat de ‘werkelijke’ video wordt afgespeeld. Na enkele seconden krijgt de consument de kans om de advertentie-video weg te klikken.
    Deze vorm van adverteren is zeer populair, omdat er alleen voor de werkelijke vertoningen (true view) betaald hoeft te worden. Dit houdt in dat er slechts betaald wordt wanneer de consument 30 seconden van de video bekijkt, of de gehele video bekijkt (indien deze korter is dan 30 seconden). Tevens zijn de kosten voor de true views gemiddeld genomen erg laag. Voor 2 cent per view kan deze vorm van adverteren al worden ingezet.
  • True View In-display videoadvertenties

    Deze vorm vertoond grote gelijkheid met reguliere display campagnes. Er worden in dit geval video’s vertoond in het Display Netwerk van Google in plaats van banners. Ook hier wordt alleen betaald wanneer de consument de video ook daadwerkelijk bekijkt. Alleen de vertoningen van de afbeelding van de video is daarmee dus ‘gratis’.
  • In-search videoadvertenties

    In-search videoadvertenties kunnen worden gezien als de advertenties binnen Google, maar dan binnen YouTube. De video (en tekst die erbij kan worden geschreven) verschijnt op basis van zoektermen. Doordat YouTube echter anders wordt gebruikt dan een zoekmachine als Google, is de insteek van een dergelijke campagnes in de opzet duidelijk anders. Deze vorm is dan ook niet voor iedere branche even interessant. Toch zijn er genoeg organisaties die relatief goedkoop en op kwalitatieve wijze hun doelgroep via deze vorm van adverteren kunnen bereiken.

De mogelijkheden

Bovenstaande mogelijkheden schetsen een basic beeld van de opties binnen YouTube. Zoals met veel kanalen moet er ook hier naar de specifieke situatie van een organisatie worden gekeken (zoals doelstelling, dienst/product, doelgroep etc.) om tot een ideale aanpak te komen.

Wij denken daarom graag met u mee over de mogelijkheden voor uw organisatie. Neem daarvoor geheel vrijblijvend contact met ons op.